måndag 29 oktober 2012

Potatis- och purjolökssoppa

Så skönt att komma hem direkt efter jobbet och få laga mat, baka och bara göra sådant där "vanliga" vardagsbestyr och inte behöva rusa iväg på något möte.
Avslutat kvällen med en långpromenad med maken i regn och rusk men skönt var det.
Idag blev det potatis- och purjolökssoppa, recept Per Moberg och till det nybakade pesto (och ost till barnen)bröd. Eftersom jag gjorde på en hel sats deg så blev ena halvan en god limpa med ost och havssalt på.


recept " Per Moberg lagar husmanskost"

Potatis- och purjolöksoppa
4 port

400 g mjölig potatis
1 purjolök
1 vitlöksklyfta
3 msk smör
8 dl grönsaksbuljong
3 dl grädde
salt och nymalen svartpeppar

Skala och skär potatisen i små tärningar. 
Snitta purjolöken på längden, skölj ur all sand och strimla den fint. 
Skala och hacka vitlöken.
Fräs alltsammans i smör i en tjockbottnad kastrull utan att det tar färg. 
Tillsätt buljongen under omrörning och koka upp. 
Sänk värmen och låt sopan sjuda under lock i 30 minuter. 
Rör med jämna mellanrum om ordentligt - ända ner på kastrullbottnen.
Tillsätt grädden, rör om och låt sjuda i ytterligare 10 minuter. 
Mixa eventuellt soppan. Smaka av med salt och peppar.


Pestobröd/Ostlimpa

50 g jäst
5 dl vatten
1 tsk salt
cirka 1,3 vetemjöl
1 dl hackad hasselnötter
pesto
riven ost
havssalt

Smula jästen och blanda ut i vattnet. Blanda i vetemjölet och arbeta till en smidig deg. 
Blanda i saltet och hasselnötterna. Låt jäsa i 30 minuter.
Arbeta ihop degen på mjölat bord. Dela i två delar. 
Ena halvan formas till en limpa och läggs i en avlång form. Låt jäsa 30 min.

Andra halvan delas i valfritt antal beroende på vilken storlek man vill ha. Jag gjorde 8 st. 
Varje plattas till och stryks på lite pesto för att sedan snurras. Lägg i på plåt och strö på havssalt.
 Låt jäsa i cirka 20 min. (Jag använde baugetteformar)

Grädda pestobröden i 225 grader cirka 6-8 min. 

Strö på riven ost och havssalt på limpan och grädda i 250 grader i 30 min.



Kram Britt-Marie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar