måndag 24 september 2012

Drömtårta eller chokladrulltårta

Så var det en ny vecka som började med att dottern vaknade i morse med hög feber och ont i huvudet så det blir att vara hemma och ta hand om henne idag. Just nu ligger hon i soffan och har försökt äta frukost. Det gör alltid ont i ens hjärta när man ser sina barn må dåligt.

Igår berätta jag ju att jag lånat min mammas gamla kokbok som hon fick 1966. Jag tänker testa lite recept i denna och igår gjorde jag chokladrulltårta eller drömtårta som jag känner den mer som. Denna rulltårta minns jag från när min mamma hade symöten. Då bakades den och hade man tur fanns det lite kvar dagen efter att få smaka.
Min mamma kom förbi när jag höll på att baka den och varnade mig då att den är ganska svår att få att lyfta. Detta visade sig vara så sant. Tyvärr tror jag misstaget låg mycket i att jag glömde kolla om jag hade potatismjöl och när det visade sig att jag inte hade det så var redan ägg och socker vispat. Det fick stå en stund innan maken hann hem från affären.
Fast min kära mamma sa också att det inte gör så mycket för den blir lika god ändå och det hade hon helt rätt i. Efter middagen fick det bli en bit som efterrätt och den smakade precis så gott som jag minns den.



Drömtårta
20 skivor

3 ägg + 1 äggvita
1 1/2 dl socker
3/4 potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Smörkräm:
100 g smör
2 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1 äggula

Vispa ägg (plus äggvitan) och socker mycket pösigt.
 Blanda samman potatismjöl, kakao och bakpulver och sikta ner det. Rör försiktigt.

Bred ut smeten jämnt på bakplåtspapper i långpanna, cirka 30 x 40 cm.

Grädda ca 5 min i 250 grader.

Ta ut plåten och lägg ett nytt bakplåtspapper med ugnsgaller eller plåt uppe på kakan och vänd allt.
 Dra försiktigt bort bakplåtspappret och låt kakan svalna.

Rör smör, florsocker och vaniljsocker till smöret riktigt poröst. 
Tillsätt gulan och rör smeten ytterligare en stund.

Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den.
 Om man vill kan man rulla kakan i socker (det gjorde jag).

Kram Britt-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar